Label-24

Welkom op mijn blog: wonen, creatief, landelijk en stoer...

vrijdag 2 maart 2012

Een mal haakspan en meer...




Heerlijk zo'n weekje vakantie! Zo was ik deze week ook eens begonnen met haken...en het duurde niet lang of de eerste bloemetjes lagen op tafel!
Jongste zat vol verbazing te kijken en vroeg: "Mama, wat doe je nou?"
A ha, deze generatie kent dit niet! In een flits dacht ik aan mijn kindertijd terug toen ik als meisje van 8 saaie handwerlessen kreeg op de lagere school van een strenge juf! Handschoenen breien, pyjamazak naaien en borduren, en haken...pannenlappen!!!! Ongelooflijk toch? Maar nu ben ik toch wel blij met mijn opgedane kennis!
Jongste vond het geweldig dat haken en al gauw zat hij naast me geduldig te oefenen tot het hem ook lukte. Weliswaar allemaal koordjes van lossen ("voor oma ga ik iets moois van maken") maar toch, het is al een kunst die haaknaald goed vast te houden en de draad er door te krijgen.
Na een poosje kwam ook oudste...."Wat is dat mama?" Dezelfde uitleg...oudste ziet jongste al ijverig haken en wil niet achterblijven. Dit heeft echter wat meer voeten in de aarde....oudste is met de fijne motoriek wat minder handig...en dit leidt al gauw tot frustraties....Maar uiteindelijk komt het goed en is hij ook in staat kettingen van lossen te haken.

Dan is het hek van de dam....de eerste dagen van de vakantie wordt er zeer ijverig gehaakt door beide mannen! En op een ochtend zitten ze zelfs gebroederlijk, (hoe zeldzaam) naast elkaar op de bank te haken!
Prompt kreeg ik deze foto op mijn netvlies:


Het leek er verdacht veel op!
Jammer dat ik toen net niet mijn fototoestel paraat had...2 jongetjes in pyjama met warrige haren aan het haken.
Of ze het mij in dank zouden afnemen zo'n foto op dit blog...dat valt te betwijfelen maar goed, het was wel heel lachwekkend in de goede zin van het woord!

Inmiddels hangen mijn haaksels aan wat windlichten...



Nu is de haakdrift even afgezakt, vandaag hebben we geschaatst, morgen is oudste jarig, en bereikt de gedenkwaardige leeftijd van 12!
Bijna basisschool af...volgend jaar voortgezet (slik)
Straks dus samen taarten maken en de slingers ophangen, wel een beetje stoere natuurlijk, wie weet knutsel ik ze nog zelf even in elkaar!

Gehaaktse slingers ben ik nog niet aan toegekomen....en zij ook niet!

Fijn weekend alvast!
Jacqueline


12 opmerkingen:

  1. Waar zo'n weekje vakantie al niet goed voor is! Twee hakende mannen!

    Alvast gefeliciteerd en een fijn weekend!

    Groeten Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie het helemaal voor me, Jacquelien. En erg geemancipeerd. Vroeger op school werden jongens en meisjes gescheiden met handvaardigheid.
    Hartelijk Gefeliceteerd met de verjaardag van je oudste en ik wens jullie een fijne dag morgen!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Handwerkles oh, wat had ik daar een hekel aan vroeger !!
    Niks voor mij dat gefreubel met wol, vilt en lapjes.
    Maar ik vind het wel leuk om al die mooie creaties van anderen te zien!

    Nog even over de veranda, die hoort bij ons tuinhuis, het is meer een overkapping dan een veranda hoor, maar wel een heerlijk plekje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke haaksels! Ik probeer het ijverig, maar het lukt echt niet. Dan maar breien, dat lukt wel. Misschien ook een probleempje met de fijne motoriek.

    Heel veel plezier morgen met je verjaardag! En alvast een fijn weekend.

    Groetjes, Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach...wat gezellig...2 van doe boys aan de haak!!!
    Ik ben ook totaal geen haakster maar....ook aan 't
    proberen er iets van te maken.

    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groetjes van Trudie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ah.........wat leuk en lief zeg! Twee hakende jongens!
    Ik zie ze al zo zitten hoor, ook zonder jouw foto!
    Mijn oudste van 6 had ook een breivork gekregen (voor z'n verjaardag.......'t was ook niet echt mijn idee)maar hij heeft toch al een metertje of twee gebreid hoor! Geweldig toch!
    Tja als de handwerkjuffen er niet meer zijn op school, moeten moeders zelf maar aan de slag ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zal dat inderdaad een prachtig gezicht zijn geweest; je twee hakende jongens! Alvast een fijne en gezellige verjaardag gewenst en succes met de taarten en slingers.

    Groeten, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk van jou jongens dat ze willen haken! inderdaad jammer dat je geen fototoestel bij de hand had, maar de foto van het boek zegt al heel veel!

    jou bloemtjes zien er schattig uit!


    Fijn weekend en een gezellig verjaardagsfeest, wij hebben vandaag een jarige onze kleinzoon word 3, morgen hebben we ook een feestje voor hem!

    Liefs Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik had ze wel willen zien zitten met zijn tweetjes op de bank.
    Heerlijk, echt genieten. Fijn weekend. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vroeger hield ik echt niet van naai-brei of haakwerk...maar de tijden veranderen en op dit moment ben ik ook aan het haken.

    Ben wel al 4x herbegonnen met mijn haakwerkje, het is een rond kussen en het zou zo plat als een pannenkoek moeten zijn, maar dat lukt niet zo best...dus ben ik terug herbegonnen en ik denk dat ik iets teveel steken meerdert, dus wij gaan het met wat minder steken moeten doen :-)

    Liefs
    marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi, ik kom even bij je langs.
    Leuke blog heb je .
    Die collages in éen kleur zijn super.
    Wat is het heerlijk om te haken en te knutselen.
    Nog gefeliciteerd met je zoons verjaardag.
    Ik ben wel nieuwsgierig naar meer ideeën van je.
    Ik ben je nieuwe volger!
    Fijne zondag.
    Groetjes Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Jacqueline,

    ik kwam via Miranda hier bij jou terecht. Wat een leuke blog! En wat leuk, en tuin- en lentefair organiseren! Ik hou de datum in gedachten, Hardenberg is niet zover bij ons vandaan, en heel bekend terrein voor mij...

    Oh, en nog gefeliciteerd met de verjaardag van je oudste zoon!


    Lieve groet, Inge

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!
Erg leuk als je een berichtje achterlaat, ik lees ze graag!